השיטה ללימוד הקריאה "קוראים ולומדים בהנאה" מבוססת על הגישה הפונטית-מאוזנת.
השיטה פותחה על-פי מחקרים מתחומים שונים ומניסיון עשיר ביותר של עבודת שדה של המחברת.
ייחודיות השיטה
סדר לימוד האותיות (העיצורים) נקבע על-פי חמישה עקרונות בו-זמנית.
- עיצורים מתמשכים שהם קלים להגייה ואחר-כך עיצורים פוצצים הקשים יותר להגייה
- הפרדה בין עיצורים שצליליהם דומים (הבחנה שמיעתית)
- הפרדה בין עיצורים שהאותיות המייצגות אותן דומות מבחינה חזותית
- עיצורים קלים לכתיבה מבחינה גרפית ואחר-כך קשים יותר
- עיצורים המאפשרים בניית מילים מוכרות או נחוצות
הסדר: ש, נ (ן), ג, ח, בּ, א, ס, ה, ל, ע, ד, ו, ר, מ (ם), י, ט, שׂ, פּ, ב, צ (ץ), ק, ת, כּ, ז, כ (ך), פ (ף).
סדר לימוד התנועות נשען על מחקרי הפונטיקה.
- קלות ההבחנה השמיעתית בין התנועות
- הפרדה בין סימני ניקוד הנראים דומים
הסדר: a + אפס תנועה, i, o, e, u.
סדר לימוד הצרופים נשמר בקפידה.
- הצירופים של כל תנועה נלמדים באותו סדר של אותיות בכל הספרים, אך מספר הצלילים בכל מקבץ הולך וגדל מתנועה לתנועה.
- מהספר הראשון התלמידים נחשפים לכל העיצורים הקיימים בשפה.
סימני ניקוד שאינם נחוצים אינם מסומנים.
- לאורך כל הספרים אין סימון דגש, למעט באותיות ב, כ, פ כשהן נשמעות דגושות
- השווא מופיע רק מהספר השני כדי לא לבלבל את התלמידים בין הגיית עיצור בשווא שהוא אפס תנועה לבין הגיית עיצור בשווא הנשמע כתנועת e.
המילים נבחרו באופן מדורג ומובנה.
- מובא בחשבון אורך המילה.
- נשקל מיקום העיצור במילה
להשגת רצף ושטף בקריאה וכן להשגת דיוק בקריאה ננקטו כמה דרכים.
- אותה מילה חוזרת פעמים רבות לאורך הספרים.
- התלמידים קוראים טקסטים – משפטים ואף סיפורים קצרם וארוכים - מהספר הראשון.
- מובא מגוון של פעילויות לעיסוק באוצר מילים.
בכל הספרים מושם דגש על העשרת הידע על העולם ועל העשרת הידע הלשוני, ומתחדד הקשר בין הידע הלשוני לבין הבנת הנקרא והנשמע.
- יש מגוון רב ומעניין של סיפורים למרות מגבלת הצלילים שנלמדו.
- מובא אוצר מילים במשלב גבוה לצד משלב יום-יומי. המילים במשלב הגבוה מופיעות בהקשרים רבים באותה יחידת לימוד.
- ישנן פעילויות לשוניות נרחבות, מהנות, מסקרנות ומשעשעות.
- הטקסטים בספרים עוסקים בחוויות היום-יומיות, בתופעות טבע, כולל בעלי חיים וצמחים שונים, בבעלי מקצוע, בחגים ובעונות השנה.
- הסיפורים מעניינים, מרתקים ובהירים מאוד.
- להגברת העניין ,לפיתוח דיונים ולהעשרת ידע עולם מובאים סיפורים להקראה על-ידי המורים.